Protestantse Kerk in Nederland
De Dollert, een wijk van PG Oost-Groningen

LITURGISCHE SCHIKKING 21 juli 2024 LITURGISCHE SCHIKKING 21 juli 2024

GROENE KERKEN
Liturgische schikking, zondag 21 juli 2024.
Schikking gemaakt door Zwanie Akkerman

De schriftlezing uit o.a. genesis 9 gaat over het verhaal van Noach
De vorm van de schikking symboliseert de Ark waarmee Noach met zijn dieren door het hoge water werd opgetild, en honderdvijftig dagen lang op het water dreef.
Geleidelijk vloeide het water weg en de duif die ze uitlieten kwam niet meer terug, er was land gevonden. Het groen van de hedera verbeeldt het vaste land. Hedera betekent hoop en trouw.
En God zei tegen Noach, hierbij sluit ik een verbond met jullie en je nakomelingen, nooit weer zal er een zondvloed komen en een teken hiervan zal zijn een boog hoog in de wolken, de regenboog symbool voor hoop, vrede en troost.

Het bloemstuk in de ark is opgebouwd uit verschillende planten en bloemen die op dit moment volop bloeien.
Hortensia, de betekenis van de hortensia is gratie en schoonheid.
Verder zien we cosmea, vrede en sereniteit.
Verbena, een kruidsoort.
Vele soorten kruiden zijn  in deze schikking gebruikt o.a. salie, oregano, tijm, veel vlinders en bijtjes bezoeken de wilde marjolein.
Al deze kruiden zijn goed voor onze gezondheid en worden ook medicinaal gebruikt, goed voor lichaam en geest!
Ook braam en druif zijn er in verwerkt, teken van vruchtbaarheid en rijkdom.

De schepping is bedoeld om er van te genieten, we mogen het land bewerken, er van eten.
Het is onze verantwoordelijkheid om er goed voor te zorgen, met eerbied voor de schoonheid van de schepping.

Dank voor alle goede vruchten van de aarde
De bloemen
veelkleurig
De geuren
uniek
Dank voor alle gulle gaven

DIENST IN SCHEEMDA

28 -  07  09.30 uur

SCHEEMDA
De Ontmoeting Kerklaan 32, 9679 AE
Voorganger:
ds. Offringa

de dienst kan gevolgd worden via DEZE LINK
en te bekijken via  website Scheemda .

Liturgie + nieuwsbrief

================

Collectes
voor deze dienst:

vindt u HIER

ZOMERDIENSTEN

Vindt u  HIER

CONTACT

Voor opmerkingen, vragen MAIL

WIJDEKERK

NBG: Bijbeltekst van de dag

NIEUWS VAN DE PKN