COLLECTES VAN DEZE MAAND COLLECTES VAN DEZE MAAND

Diaconiecollectes van de maanden  juli-augustus 2024

Wilt u deze doelen steunen, ook als u niet in de kerk kunt komen? Of wilt u een bepaald doel een extra gift geven?

Maak dan uw gift voor de diaconie over op NL21 ABNA 0127 4767 09 t.n.v. Diaconie Protestantse Gemeente te Oost-Groningen onder vermelding van datum en doel van de collecte.

Giften voor kerk en jeugdwerk kunnen overgemaakt worden op NL63 RABO 0322 2037 24 t.n.v. Protestantse Gemeente te Oost-Groningen.

7 juli
1e collecte: PKN Pastoraat Nederland, Preken in gebarentaal.

Dove mensen voelen zich vaak eenzaam en onbegrepen in gewone kerkelijke gemeenten.
Hun visuele dovenwereld is een totaal andere dan de horende woordenwereld. Daarom is
er binnen de Protestantse Kerk categoriaal pastoraat voor doven. Speciaal opgeleide dovenpastors helpen dove mensen om de weg met God te gaan, bijvoorbeeld in dovendiensten met gebarentaal. Dovenpastors maken deel uit van het Interkerkelijk Dovenpastoraat dat hen helpt zo goed mogelijk invulling te geven aan kerkelijk werk onder dove mensen. Meer lezen: www.kerkinactie.nl/collecterooster

14 juli
1e collecte: Kerk in Actie Actie Vakantietas

De werkgroep Armoedebestrijding van onze PG Oost-Groningen doet ook dit jaar mee aan de Actie Vakantietas. De collecteopbrengst is voor het kopen van de tasjes, het bekostigen van de tegoedbonnen die in de tasjes komen en voor speelgoed dat bijgekocht moet worden. Zo kunnen we kinderen die in armoede opgroeien weer verrassen met een goed gevulde Vakantietas!

21 juli zomerdienst PGOG
1e collecte: ISF Oldambt.

Het Interkerkelijk Sociaal Fonds Oldambt is een organisatie die opgericht is door tien verschillende geloofsgemeenschappen in de gemeente Oldambt. Doel van deze stichting is om mensen te helpen die in acute nood verkeren, omdat ze bijvoorbeeld uit huis gezet dreigen te worden, omdat hun identiteitspapieren verloren zijn gegaan of omdat ze in acute geldnood verkeren. Het ISF geeft vanuit haar noodfonds dan incidenteel financiële of immateriële steun. Zie voor meer informatie www.isf-oldambt.nl.

28 juli zomerdienst PGOG
1e collecte: SchuldHulpMaatje Oldambt en Midden Groningen

SchuldHulpMaatje biedt gratis en betrouwbare hulp bij geldzorgen en schulden. Samen lukt ’t, dat is waarin SchuldHulpMaatje gelooft. Zeker als mensen in de schulden zitten, heb je iemand nodig die in je gelooft en je helpt. Die zonder te oordelen gewoon met je aan de slag gaat om weer financieel orde op zaken te stellen. De SchuldhulpMaatjes doen dat. SchuldHulpMaatje biedt met getrainde vrijwilligers persoonlijke hulp aan mensen met geldzorgen of schulden. Hun doel is de hulpvrager coachen en begeleiden naar een gezonde financiële huishouding. De aanpak van SchuldHulpMaatje is een aanvulling op de professionele schuldhulpverlening of kan professionele hulpverlening voorkomen. Komende zondag collecteren we voor het werk van SchuldHulpMaatje.
3e collecte Jeugdwerk PGOG

4 augustus zomerdienst PGOG
1e collecte: HipHelpt Oldambt.

We kunnen allemaal weleens wat hulp gebruiken. Praktische hulp, maar ook sociale hulp - want iedereen heeft behoefte aan een praatje op z’n tijd! Meestal krijgen we die hulp van familie en vrienden, maar niet iedereen kan daar op terugvallen. HipHelpt biedt dan uitkomst. Zij koppelen mensen die hulp nodig hebben aan mensen die hulp willen bieden. De diaconie heeft samen met andere kerken uit de regio ook in het Oldambt HipHelpt opgestart. De collecte opbrengst is onder meer bestemd voor het trainen van helpdesk medewerkers en coördinatoren en voor het onderhouden van de website en de app.

11 augustus zomerdienst PGOG
1e collecte: Kerk in Actie – Zomerzending, collecte voor Pakistan.

In Pakistan vormen christenen een kleine minderheid. Veel christenen hebben te maken met
discriminatie en krijgen regelmatig kritische vragen over het geloof. Voor hen is het belangrijk om goed te weten wat hun geloof inhoudt. Kerk in Actie steunt een bijbelschool, OTS, die hen door middel van trainingen meer over de Bijbel leert, en ook laat zien hoe je je als christen staande kunt houden in de maatschappij. Jaarlijks doen ruim zesduizend mensen aan deze trainingen mee. Onder hen zijn veel jongeren!
Meer lezen: www.kerkinactie.nl/christeninpakistan
3e collecte Diaconie

In juni en in september organiseert de werkgroep ‘Omzien naar elkaar’ een reisje voor iedereen binnen de PG Oost-Groningen die het gezellig vindt om met elkaar op stap te gaan. De opbrengst van deze collecte is bestemd voor een bijdrage in de kosten. Zo kunnen we de eigen bijdrage van deelnemers zo laag mogelijk houden, zodat ook mensen met een kleiner budget mee kunnen doen aan het reisje.

18 augustus zomerdienst PGOG
1e collecte: Voedselbank Oldambt en Midden Groningen

Inmiddels is de voedselbank niet meer weg te denken uit onze samenleving. De voedselbanken delen voedselpakketten uit aan gezinnen die het niet breed hebben. Over het algemeen zijn het mensen die op of onder het bijstandsniveau leven.

25 augustus zomerdienst PGOG
1e collecte: Kledingbank Maxima.

Groningen is de provincie met de hoogste werkloosheid en de meeste armoede. Na de komst van voedselbanken zijn in Groningen vanaf 2012 ook kledingbanken opgezet. Mensen met een laag inkomen kunnen tweemaal per jaar een kledingkaart krijgen om gratis te winkelen. Kinderkleding is een van de speerpunten van Kledingbanken Maxima, die partner zijn van de Alliantie Kinderarmoede. Voor kinderen is eigentijdse kleding erg belangrijk om niet buiten de groep te vallen of gepest te worden. Maxima helpt mensen op weg naar een betere leefsituatie. Ook in Winschoten is een vestiging van Kledingbank Maxima: Mr A.J. de Sitterstraat 10H.
3e collecte Jeugdwerk PGOG

DIENST in OOSTWOLD